مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: با وجود بیماری که تابستان گذشته سبب از زبین رفتن بخشی از میگو سایت های پرورشی بوشهر شد اما برآوردها نشان از تولید ۹۰ تن در هر مزرعه ۲۵ هکتاری دارد.

نیم دری:

 مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: با وجود بیماری که تابستان گذشته سبب از زبین رفتن بخشی از میگو سایت های پرورشی بوشهر شد اما برآوردها نشان از تولید ۹۰ تن در هر مزرعه ۲۵ هکتاری دارد.

احمد مشایخی اظهار کرد: سایت های پرورش میگو پس از طی مراحل درخواست متقاضی و طرح در کمیسیون واگذاری اراضی ملی و دولتی، مجوزهای لازم کسب کرده و با تکثیر لارو و تولید میگو زمینه ایجاد اشتغال، فرآوری و صادرات را دنبال می‌کنند.

وی افزود: ظرفیت سایت پرورش میگو شیف در شهرستان بوشهر به مساحت یک هزار و ۵۰۰ هکتار شامل ۸۰ مزرعه و سایت بامداد به مساحت ۷۰۰ هکتار است که هر مزرعه ۲۵ هکتار مساحت شامل می شود.

مدیر امور اراضی استان بوشهر تصریح کرد: در صورت پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد زمین های واگذار شده برای پرورش میگو قبل از سال ۸۹، انتقال قطعی طبق روند قانونی صورت می گیرد و بعد از سال ۸۹ به صورت اجاره‌ای و با قرارداد یکساله واگذار می شود که با بازدید در صورت مشاهده پیشرفت فیزیکی مصوب قرارداد ها از ۳ الی ۱۵ ساله اجاره قابل تمدید است.

مشایخی بیان کرد: میگو از نظر ابتلا به بیماری های خاص حساس است و با توجه به این که مزارع به صورت خاکی درست شده هر آن امکان تکثیر بیماری دور از انتظار نیست که این موضوع در تابستان امسال خساراتی بر سطح تولید برجای گذاشت.

وی ادامه داد: برخی از مزارع پرورش میگو در حال استفاده از علم روز جهت جایگزینی ژئوممبران با مزرعه های خاکی هستند تا بتوانند از مشکلاتی همچون آلودگی و بیماری های میگو پیشگیری کنند.

مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: شهرک شیلاتی پرورش میگو رودشور شمالی شهرستان گناوه که از طریق کمیسیون طرح های کشاورزی براساس دستورالعمل اراضی واگذاری ملی و دولتی واگذار شده، بزرگترین شهرک شیلاتی کشور می باشد که به بهره‌برداری رسیده است.

مشایخی بیان کرد: مساحت کل واگذاری به شهرک های شیلاتی سه هزار و ۶۳۱ هکتار است.

وی با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی این شهرک عنوان کرد: از ۵۴ مزرعه ۵۰ هکتاری طراحی شده در این شهرک، تاکنون ۱۵ مزرعه به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز حدود ۹۶ درصد پیشرفیت فیزیکی دارند.

مدیر امور اراضی استان بوشهر میزان تولید در این شهرک پرورش میگو را ۲۱ هزار تن پیش بینی کرد و گفت: این شهرک یک هزار شغل به شکل مستقیم و یک‌هزار و ۵۰۰ شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است.

مشایخی ادامه داد: در حوزه زیرساختی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط بخش دولتی هزینه شده، همچنین ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز بخش خصوصی در ساخت مزارع سرمایه گذاری کرده است.